Bron: Het Parool
Door: Dick Sintenie
Het voetbal evolueert, maar houdt de opleiding van talenten wel gelijke tred met de vooruitgang? De bedenkers van Generation One menen van niet. ‘De cognitieve begeleiding ontbreekt vaak.’
In het Amsterdamse Bos slaat een groepje voetbalvaders de training van hun dochters gade. De vader van de jongste speelster zegt: “Voor mijn dochter Amy is dit team geweldig. Ze was vijf jaar, huilde tranen met tuiten als ze naar de turntraining moest. Wilde met haar twee broers mee naar het voetbalveld. Dus ging ze op voetballen.” Amy had talent en mocht met de jongens meedoen.
“Toen ze eenmaal met dit team mocht meetrainen, was ze verkocht. Een feest der herkenning; allemaal meiden zoals zij. Ambitieus, gedreven. Niemand loopt de kantjes er vanaf. Dat is bij jongens nog weleens anders. Meiden zijn toch serieuzer.”
Het is een bijzonder team dat de broers Emrâh (30) en Atif Bouyahi (25) onder hun hoede hebben. Een project, noemen de ex-voetballers van Legmeervogels het. Emrâh stortte zich al op jonge leeftijd op het trainersvak en zette bij de club uit Uithoorn het meidenvoetbal op. Hij boekte pijlsnel vooruitgang, maar voor de club liep hij wat te hard van stapel.
Inspireren
Emrâh Bouyahi, opgeleid in de (sport)psychologie en vaktherapie, ontwikkelde een plan voor een optimale begeleiding van jonge voetballers en voetbalsters en ging er zelf mee aan de slag. Met zijn jongere broer creëerde hij in 2017 zijn eigen team van toen elf speelsters, die ze zelf bij elkaar zochten, en van wie sommigen nog nooit in competitieverband tegen een bal hadden getrapt.
Ze noemden het Generation One, hopend dat hun aanpak navolging zou krijgen en ook volgende generaties zou inspireren. “We willen met dit team over een paar jaar de eredivisie in. We hopen dat zo veel mogelijk van deze speelsters het Nederlands elftal halen. Deze meiden moeten de rolmodellen worden voor volgende generaties talenten.”
Generation One ligt voorlopig op koers. Het team is uitgebreid tot zeventien speelsters – van Utrecht tot Purmerend en van Amsterdam tot Hoofddorp – en komt al drie jaar op hoofdklasseniveau uit tegen jongensteams. Een primeur in Europa.
“De progressie die de speelsters maken, is geweldig,” zegt Atif Bouyahi, student sportpsychologie. “Dat blijkt ook als we tegen meidenteams uit het buitenland spelen. We hadden onlangs een toernooi in Duitsland, dat qua vrouwenvoetbal ver voor ligt op Nederland. We konden ons meten met de Duitse top, FC Köln, Borussia Mönchengladbach, Bayer Leverkusen. We versloegen de leeftijdgenoten van VfL Bochum met 4-0.”
“In Nederland worden we soms uitgenodigd door toernooiorganisaties voor vrouwenprofclubs. Krijgen we de vraag: ‘Weten jullie zeker dat jullie het niveau aankunnen?’ Dan geven we meestal een prikkelend antwoord: ‘We weten zeker dat we gaan winnen.’ En vaak is dat ook zo.”
De meiden van Generation One – nu 13 en 14 jaar oud – jagen hun droom na. Emrâh en Atif Bouyahi proberen hen te helpen die te verwezenlijken. Of beter: ze reiken de middelen aan waarmee de voetbalsters hun doel kunnen bereiken. Van onbevangen jeugd tot volwassen topsporters en rolmodellen; daar zitten veel stappen tussen.
De speelsters van Generation One worden op alle vlakken bijgestaan: voetbaltechnisch en -tactisch, maar ook sociaal-emotioneel en cognitief. Een therapeut (mensendieck) en een teammanager completeren de begeleidingsstaf. Er wordt intensief gewerkt aan houding, mentaliteit, veerkracht. “Cognitieve begeleiding ontbreekt binnen de ontwikkeling van voetbaltalent vaak helemaal, ook bij jongens,” zegt Emrâh. “Wij leren de meiden om oplossingsgericht te denken, zelf antwoorden te vinden voor problemen. Die mindset verandert je en het werkt ook stimulerend.”
“Wij bedenken de oefeningen die ze verder kunnen helpen. Het gaat erom het beste uit jezelf te halen. Fouten maken hoort daarbij. We leren ze daar niet bang voor te zijn. Wie op het voetbalveld fouten durft te maken, durft dat ook in het gewone leven.”
Nike
Generation One vond vorig seizoen onderdak bij FC Aalsmeer, maar het team is nu neergestreken bij TOG op sportpark Middenmeer. Er waren genoeg andere gegadigden, maar niet elke club is geschikt om Generation One te faciliteren. Bij TOG krijgen de broers Bouyahi de ruimte om het project uit te bouwen met meer teams. Emrâh: “Ook profclubs zijn geïnteresseerd in dit project. Misschien dat we die stap ooit nog maken, maar niet nu. We willen onze filosofie eerst helemaal zelf uitrollen.”
Nike en Intersport hebben het project inmiddels omarmd en het team volledig in de kleding gestoken. Straatvoetbalster Roxanne Hehakaija is ambassadeur van Generation One. De KNVB ziet ook de grotere boodschap, maar is misschien nog wat argwanend.
Emrâh: “We hebben geregeld contact met opleidingsmanagers van de districten, omdat veel van onze speelsters ook voor vertegenwoordigende nationale elftallen uitkomen. Vijf meiden zitten in het Nederlands elftal. De KNVB ziet de beweging die dit project veroorzaakt. Net als Nike. Zij geloven in onze missie en willen die helpen promoten. Zij zijn het met ons eens dat dit het voetbal gaat veranderen. Wij hopen dat deze manier van opleiden het nieuwe normaal wordt.”
Geef een reactie