De bouw begon in 1962 en werd in 1990 afgerond met de bouw van de Zeeburgertunnel
De Rijksweg 10, beter bekend als de Ringweg A10 is een autosnelweg in Nederland. De A10 vormt de ring van Amsterdam, en is de enige snelweg die volledig als ringweg is aangelegd in Nederland. De A10 begint en eindigt bij het knooppunt Coenplein en heeft een lengte van 32 kilometer. Het is naar internationale maatstaven een relatief korte ringweg.
Planning begon in de jaren 30 van de 20e eeuw
De ring A10 is relatief jong. Het oudste deel is de westring, waarvan de planning al begon met het Amsterdams Uitbreidingsplan in de jaren ’30 van de 20e eeuw (als stadsstraat). In de vijftiger jaren werd het belang van een ring-autosnelweg groter. In 1966 opende het eerste deel, van het Coentunnelcircuit tot aan de s104, inclusief de 2×2 Coentunnel. Tussen 1969 en 1973 werd de snelweg in drie fases zuidwaarts verlengd tot het knooppunt De Nieuwe Meer, direct met 2×3 rijstroken. In 1972 opende reeds een deel van de zuidring tot aan de s108. Midden jaren ’70 werd driftig verder gebouwd aan de zuidring en in 1977 liep de snelweg tot aan de s109/RAI met 2×3 rijstroken.
Het deel tussen de RAI en knooppunt Duivendrecht werd in 1981 met 2×2 rijstroken opgeleverd en verbreed naar 2×3 in 1989. Na de volledige openstelling van de A10 in 1990 werd knooppunt Duivendrecht hernoemd in knooppunt Amstel.
Ring Oost duurde lang door de onderdoorgang van het spoorwegemplacement Watergraafsmeer
De aanleg van de ring oost duurde vrij lang en was technisch ingewikkeld, onder andere door de onderdoorgang van het spoorwegemplacement Watergraafsmeer die in 1977 gerealiseerd werd. De snelweg hier onderdoor werd pas in 1989 opengesteld tussen de s112 en knooppunt Watergraafsmeer, met 2×2 rijstroken. In 1990 werd het ontbrekende stuk tussen knooppunt Amstel en de s112 opgeleverd met 2×3 rijstroken en een jaar later werd de rest tot knooppunt Watergraafsmeer verbreed naar 2×3 rijstroken.
Zeeburgertunnel
In 1984 werd begonnen met de bouw van de Zeeburgertunnel, die op 28 september 1990 opende met 2×3 rijstroken, tegelijkertijd met de volledige openstelling van het knooppunt Coenplein. Al twee jaar eerder werd een deel tussen de s116 en s118 geopend.
Eerste Nederlandse autosnelweg met afritnummering
De A10 was de eerste Nederlandse autosnelweg waar, na voltooiing van de A10 in 1990, afritnummering werd ingevoerd. De afritnummering was afgeleid van de nummering van de s-wegen. Na ruim 20 jaar is de afritnummering veranderd in de op andere snelwegen gebruikelijke afritnummering, in analogie met het s-wegnummer. Dus de oorspronkelijke afritten s106 en s113 zijn hernummerd in respectievelijk afritten 6 en 13. De A10 heeft hiermee als één van de weinige Nederlandse autosnelwegen het kenmerk dat de afritnummering niet zoals gebruikelijk met de hectometrering mee oploopt, maar afloopt.
Jo Haen zegt
Discussie op de nieuwe ringweg bij Betondorp op 24 augustus 1987. Protest.
Foto: Beeldbank Amsterdam
Palma van Westrhenen zegt
Er waren ook protesten tegen de aanleg van de ringweg.
Bron: Palma van Westrhenen
Inspraak ringweg schijn!
Bron: Het Parool 14 april 1978 – Alle rechten voorbehouden
Paul Gabler zegt
Tja in 1981 begon de neergang van de buurten Betondorp en Duivendrecht. Tegenwoordig worden hier alle EU-normen op fijnstofgebied en geluidsoverlast overschreden met dank aan 10 jaar Rutte als premier.
Corrie van Ekris zegt
De 2 de foto is van voor de wereld oorlog. In ieder geval van voor mijn tijd en ik ben in 1959 geboren.
Ik heb het namelijk niet zo mee gemaakt. Ik weet alleen dat er een begin van de Gooiseweg was en hier zie ik bij ons huis bij gebouwen staan waar ik alleen maar de verhalen van ken. Leuk om deze foto,s te zien.
Peter Sieswerda zegt
Leuk dat je het zo mooi achter elkaar hebt gezet Jo,want nu kan je ook een beetje zien wat een inpact de vooruitgang met zich mee heeft gebracht en we het nu alleen met onze eigen herinneringen moeten doen en met de foto, die in het beeldarchief op geborgen liggen.Ik zie b.v. rechts boven in het stukje Nieuwe Diep over het Amsterdan Rijn kanaal de jachtwerf waar mijn jongste broer gewoont heeft op een woonboot hij heeft ook een zeilboot en kon vanuit zijn woonboot zo de zeilboot pakken die daar aan de steiger lag.Daar kwam mijn Vader graag op de fiets uit Betondorp met een omweg over de Schellingwouderbrug heen.Hij was toen al met pensioen en kon daar een beetje tuinieren en rust vinden en van de gezellligheid te genieten bij zijn jonste zoon en zijn gezin.Ook tegen de zeedijk had hij een tuin waar hij met plezier naar toe ging.Nu ligt de rondweg er precies overheen en het zal er ook niet zo rustig meer zijn met dat onafgebroken lawaai van het verkeer op de brug.
Reacties zegt
Lidwien Remmers Hier was net (nou ja, al een tijdje) het cafe op de Hartveldse brug voor afgebroken. Waar mijn moeder geboren is. Haar ouders, de familie Vendrik, woonden in bij een nicht, een van der Vuurst. Mijn opa hield erg van spiritualien, een slechte plek voor hem .
Later ben ik opgegroeid op de Kruislaan, kon ik vanuit mijn slaapkamertje de lichten van het Ajaxstadion zien. En ach, ondanks dat mijn familie en ik hier niet meer wonen, is de cirkel wel rond. Man en zoon zijn fervente Ajax aanhangers, met jaarkaarten!
Ingrid Brands Links voor, naast Ajax, lag ons honkbalveld aan de Middenweg. VVGA ⚾ voordat we naar Sportpark Spoorzicht gingen. Op de snelweg in aanleg heb ik wel gefietst