De Weespertrekvaart is een trekvaart die de Amstel in Amsterdam verbindt met de Vecht in Weesp.
De trekvaart werd in 1639 aangelegd, waarbij gebruik werd gemaakt van verschillende bestaande waterwegen:
1. de ringvaart van de polder Watergraafsmeer (aangelegd in 1629),
2. de ringvaart van de polder Bijlmermeer (aangelegd in 1626),
3. het riviertje de Gaasp, en
4. het gekanaliseerde riviertje het Smal Weesp.
De oorspronkelijke aansluiting van de Weespertrekvaart lag ter hoogte van het huidige station Amsterdam Amstel. Later is iets zuidelijker een nieuwe aansluiting gemaakt, onder het schiereilandje Omval. Het oorspronkelijke traject liep parallel aan het viaduct dat nu de Spaklerweg met de Overzichtweg verbindt en het fietspad dat in het verlengde daarvan diagonaal over het Amstelplein loopt. Dit fietspad heet nog altijd Weesperzijde, net als het jaagpad dat aan de oostkant van de Weespertrekvaart ligt.
De noordelijke tak werd later afgesloten en slibde langzaam dicht. Langs deze sloot waren tot in de jaren zeventig onder andere de cacaofabriek Blooker en de essencefabriek Masmeijer gevestigd, die wel op deze inmiddels doodlopende sloot loosden. Het water kleurde dan ook al naargelang welk middel de chemische fabriek produceerde/testte. Bij de ontwikkeling van de Omval moest het gehele terrein inclusief sloot afgegraven worden om de verontreinigende stoffen te verwijderen. De bagger uit het oude stuk Weespertrekvaart werd in de Gaasperplas gedumpt. Mensen aldaar werden in het begin misselijk van de chemische stank van het aangevoerde materiaal.
De vaart loopt verder in zuidoostelijke richting langs het industrieterrein Duivendrechtsekade en langs de zuidrand van de wijk Betondorp. Dit gedeelte van de vaart maakt onderdeel uit van de ringvaart van de Watergraafsmeer.
Langs de zuidzijde van de vaart wordt in Overamstel de nieuwe Weespertrekvaartbuurt ontwikkeld op de plaats van bedrijventerreinen.
Bij de Duivendrechtsebrug buigt de vaart naar het noordoosten af om bij Diemen weer naar het zuidoosten te buigen richting de Gaasp en loopt langs de oude kern van Diemen waar de Venserbrug en de Diemerbrug liggen. Via de Gaasp en het Smal Weesp vervolgt de trekvaart zijn weg naar de binnenstad van Weesp. Dit deel van de route wordt nu doorsneden door het Amsterdam-Rijnkanaal.
De Weespertrekvaart was een onderdeel van de Keulse Vaart, die een negentiende-eeuws kanaal in de Nederlandse provincies Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland was. Het verbond Amsterdam, via Utrecht met de Lek bij Vreeswijk. In het verlengde lag het Zederikkanaal tussen de Lek bij Vianen en de Boven-Merwede bij Gorinchem.
De wet om het kanaal aan te leggen werd in 1821, tijdens de regeerperiode van koning Willem I aangenomen. De Keulse Vaart was in 1825 klaar.
Uiteindelijk werd in 1892 het kanaal deel van het Merwedekanaal. De benaming Keulsche Vaart werd, althans informeel, nog wel tot tussen de wereldoorlogen gebruikt. Het Merwedekanaal werd later weer verbreed en onderdeel van het Amsterdam Rijnkanaal.
Geef een reactie