Sinds 1924 is er veel veranderd wat het openbaar vervoer in de stad betreft.
In Amsterdam Oost vertrekken b.v. vanaf het Amstelstation diverse comfortabele bussen naar alle delen van de stad. Ook gelede bussen en trams die meer passagiers kunnen vervoeren rijden op geregelde tijden hun routes. Tevens zijn er verschillende metrolijnen die, gedeeltelijk boven- gedeeltelijk ondergronds vanuit het centrum naar Amsterdam Zuid-Oost, West en Amstelveen rijden. En er worden nieuwe metrotunnels gegraven voor de nieuwe Noord/Zuidlijn die vanuit Amsterdam Zuid naar Amsterdam Noord zal gaan en misschien zelfs doorgetrokken gaat worden tot Purmerend.
Het vijfcentskaartje is vervangen door een ov-chipkaart, die de passagier bij het in- en uitstappen scant bij een apparaat. De kaart kan worden opgeladen bij een chip-automaat of deze wordt automatisch aangevuld met een bedrag wanneer het saldo een bepaald minimum heeft bereikt. Contant betalen is er dus niet meer bij anno 2012.
Jo Haen zegt
Een zeswielige autobus
Sinds 1924 is er veel veranderd wat het openbaar vervoer in de stad betreft.
In Amsterdam Oost vertrekken b.v. vanaf het Amstelstation diverse comfortabele bussen naar alle delen van de stad. Ook gelede bussen en trams die meer passagiers kunnen vervoeren rijden op geregelde tijden hun routes. Tevens zijn er verschillende metrolijnen die, gedeeltelijk boven- gedeeltelijk ondergronds vanuit het centrum naar Amsterdam Zuid-Oost, West en Amstelveen rijden. En er worden nieuwe metrotunnels gegraven voor de nieuwe Noord/Zuidlijn die vanuit Amsterdam Zuid naar Amsterdam Noord zal gaan en misschien zelfs doorgetrokken gaat worden tot Purmerend.
Het vijfcentskaartje is vervangen door een ov-chipkaart, die de passagier bij het in- en uitstappen scant bij een apparaat. De kaart kan worden opgeladen bij een chip-automaat of deze wordt automatisch aangevuld met een bedrag wanneer het saldo een bepaald minimum heeft bereikt. Contant betalen is er dus niet meer bij anno 2012.
Jo Haen