2016
Auteur: Rob Alberts, (1956). Geboren in Arnhem, wonend in Amsterdam-Zuidoost. Van 1988 tot 2009 heb ik met veel plezier gewerkt op de Lagere Tuinbouwschool Linnaeus. Nu is dit een Yuverta-school. Het jubileumboekje van de Lagere Tuinbouwschool Linnaeus beschrijft een geschiedenis van 1867 tot 1997.
Voor het zwerfvuil staan er soms wel een paar verdwaalde te kleine prullenbakken rondom de scholen. Maar op de een of andere manier is het toch makkelijker om lege verpakkingen gewoon te laten vallen. Sommige scholen hebben daar een blikvanger voor staan. Goed mikken blijft een uitdaging voor iedereen. De gemiste blikjes en flesjes komen in of vlakbij de blikvanger terecht. Het opruimen wordt daarmee een stuk makkelijker.
Toch mis ik iets.
In Nederland staan steeds meer gescheiden inzamelingsbakken. Gescheiden glas en papier inzamelen doen we al langer. Vergeleken met andere landen zijn we zelfs topscorers. 100% halen we nog niet. Maar we komen op sommige plekken dicht in de buurt! Klein chemisch afval, kleding, plastic en elektrische apparaten worden ook meer en meer apart aangeboden.
Vreemd genoeg blijven de scholen hierin achter. Leuk vind ik dat mijn eerste school met een nieuw project is begonnen:
In de meeste huishoudens is het scheiden van afval de normaalste zaak van de wereld, maar in en om het klaslokaal gebeurt dit nog maar beperkt. De komende tijd gaat daar verandering in komen! Op de locatie Linnaeus van het Wellant College is na de zomervakantie het proefproject gestart met afvalscheiding.
Het scheiden van afval is een van de doelstellingen van Wellantcollege Linnaeus om beter met het milieu en onze leefomgeving om te gaan. Onze ambitie is om al het afval van onze school, maar ook van onze leerlingen, te scheiden. Zoals plastic flesjes, zakjes, bekertjes, papier, etensresten, maar ook tuinafval rond de school. Uiteindelijk is ons doel om ruim 70% van het afval te recyclen. Hiervoor werken wij samen met het bedrijf van Gansewinkel, die de inzameling en recycling op zich neemt.
Goed voorbeeld doet goed volgen. Dat wat een kind op school goed leert vormt het gedrag van volwassenen. Voor mij is mijn eerste school een goed voorbeeld voor andere scholen!
Geef een reactie