1959 – 2023
Bron: Gemeente Amsterdam

Règie Nationale des Usines Renault Frankrijk
Het Renaultgebouw aan de Wibautstraat werd in 1957-1960 gerealiseerd in opdracht van de Règie Nationale des Usines Renault Frankrijk. Het ontwerp was gemaakt door W.S. van de Erve, in nauwe samenwerking met de Service d’Architecture van de Règie. De bouw van de Renaultgarage volgde op het grote succes van Renault Dauphine, dat Frankrijks grootste automobielfabriek in enkele jaren naar de derde plaats op de Nederlandse automarkt deed klimmen. De vestiging aan het Mr. Treubplein was indertijd de grootste en modernste nederzetting van Renault buiten Frankrijk.


Trapeziumvormig gebouw
Ingegeven door de locatie is gekozen voor een trapeziumvormig gebouw, dat in hoofdzaak bestaat uit twee zwevende bouwlagen met een oppervlakte van 6.000 m2. De betonnen vloeren worden gedragen door regelmatig geplaatste dito kolommen die op de begane grond fungeren als pilotis. De vliesgevels zorgen voor een grote mate van transparantie welke contrasteert met de geslotenheid van de kopgevels aan de noord- en de zuidzijde.


Van garagegebouw naar een multifunctioneel kantoorgebouw
Deze unieke functionele en constructieve opzet is uitgangspunt geweest voor de transformatie van het garagegebouw naar een multifunctioneel kantoorgebouw. De gevels zijn vervangen door een moderne aluminium gevel. De inrit naar de omhoog spiralende hellingbaan is naar de achterzijde verplaatst, waardoor de gehele begane grond aan de Wibautstraat bestemd kan worden voor publieksgerichte functies.
De oorspronkelijke functie, het stallen van auto’s op de verdieping en dak, is behouden met een aanvulling van een kantoorzone langs de gevel.

Glasbouwstenen
Om de oorspronkelijke transparantie in het gebouw te waarborgen, is de scheiding tussen parkeren en kantoren geheel uitgevoerd in glasbouwstenen. Het bijzondere karakter van het interieur – hoge ruimten met bekiste betonplafonds, kolommen met paddestoelkoppen en een vrije overspanning van 10,5 meter – is eveneens behouden. Alle moderne voorzieningen – lucht, akoestiek en licht – zijn zichtbaar gemonteerd.
De invulling van de begane grond door publieksfuncties geeft het gebouw een open karakter naar de stad, waardoor de door verkeer gedomineerde WIbautstraat en mr. Treubplein aan beleving gewonnen hebben.

Lees ook: Beursmannetje eindelijk verankerd
Mooi Bedrijf, vooral met Sinterklaas viering ! mijn vader werkte daar, aan de benzinepomp, mooie herinnnering
Ik woonde er om de hoek en heb alle nieuwe modellen van Renault, zoals de Floride en de Dauphine daar in de showroom, uiteraard door het raam, bekeken. Het staat nog op mijn netvlies gegrift.
Paul Spaltman
Ze hadden daar in de jaren zeventig een leuke actie: gratis vliegers af te halen. Nou, dat hebben we gedaan! Knalgeel waren ze met het Renault logo er prominent op. Wij blij en ondertussen gratis reclame maken.