Met de trekschuit over de Weespertrekvaart

0

september 2013

Door: Marella Karpe

Op 29 september 2013 voeren de trekschuiten Jacob van Lennep en Hildebrand een paar keer op en neer tussen café De Omval en het viaduct bij Duivendrecht en brachten in herinnering dat hier vroeger een reguliere passagiersverbinding bestond.

Duidelijk is zichtbaar dat de treklijn van boven af aan het tuig vanhet trekpaard vastzit. Foto: september 2013 Foto Jo Haen Alle rechten voorbehouden

Heel wat mensen wilden het wel eens meemaken op deze zonnige zondag: hoe is het om in een trekschuit te varen en hoe zo’n paard de boot op gang krijgt en houdt. ..
Ter gelegenheid van het 125 jarig bestaan van een van de boten werd voor een keer de oude tocht van de Amstel naar Weesp een klein stukje opnieuw gevaren.

Vanaf een hoge mast op het schip loopt de treklijn naar het paard, zodat het paard van boven af wordt geleid; veel obstakels langs de waterkant kunnen onder de lijn door. Waar dat niet gaat maken de begeleiders van het paard de lijn even los – de boot houdt voldoende vaart -en leiden het langs het obstakel alvorens de lijn weer aan het paard vast te maken. Een paard is voldoende voor een vaartje van 7,2 kilometer per uur, wat enige eeuwen geleden heel snel was vergeleken met de snelheid die een koets kon maken over onverharde wegen. Bovendien was de tocht per boot veel comfortabeler.Tot begin 20e eeuw hebben trekschuiten dienst gedaan.

Onderweg op ons toeristische tochtje vertelt de schipper dat de verbinding tussen Amsterdam en Weesp echter niet in eerste instantie voor passagiersvervoer werd aangelegd, maar omdat Amsterdam schoon water uit de Vecht importeerde. Dit vooral om de talrijke brouwerijen in staat te stellen hun bier te brouwen. Toch werd het ook een populaire passagiersverbinding, niet in het minst omdat de dienstregeling heel punctueel was. Er was een uitgebreid netwerk van verbindingen dat zo goed functioneerde dat er in de 19e eeuw eigenlijk niet zo’n behoefte was aan het moderne vervoermiddel ‘de trein’ . Dat is een van de redenen dat in Nederland relatief laat begonnen werd met de eerste treinverbinding.

In het verhaal van de schipper worden historische wetenswaardigheden zoals deze afgewisseld met opmerkingen over de omgeving waar we langs varen. Zo varen we langs de Bijlmer Bajes en langs het voormalig terrein van de Hells Angels – toepasselijk genoeg was dat ook de plek waar de officiële cocaïnefabriek van Nederland was gevestigd – en eindigen we natuurlijk weer bij café de Omval, vroeger kon je hier doorvaren naar de Amstel.

Het tochtje is zonder meer genoeglijk voor de passagiers, het paard trekt in gelijkmatige tred (daar is ie op getraind), aan boord zijn drankjes verkrijgbaar, de zon schijnt en de vraag hoe de boot kan omdraaien wordt beantwoord; de elektrische motor wordt ingeschakeld.

Langs de Weespertrekvaart. .
Foto; Jo Haen © Alle rechten voorbehouden

Foto: Jo Haen © Alle rechten voorbehouden

Trekschuittocht op 28 september 2013 .
Foto: Jo Haen © Alle rechten voorbehouden

Na gedane arbeid….. .
Foto: Jo Haen © Alle rechten voorbehouden

Oude kaart Op deze eeuwenoude kaart is te zien dat de Weespertrekvaart uitmondde in de Amstel Alle rechten voorbehouden

Share.

Leave A Reply