04 november 2017
Door Victor van Wees en Jo Haen.
Lees ook: Rangeerterrein Watergraafsmeer
Lees ook: Amsterdam Watergraafsmeer – het einde van een rangeerstation
Lees ook: Spoorveiligheid van opstelterrein Watergraafsmeer
De ‘hondekop’ als pendeltrein CS-WGM vice versa – Foto: Jo Haen – Alle rechten voorbehouden
Verslagje Victor van Wees
Vandaag op de aankondiging die Ron de Wit onlangs plaatste op de website van Vrienden van Watergraafsmeer heb ik vanmiddag de stoute schoenen aangetrokken en ben ik ’n kijkje gaan nemen bij de jubilerende NS-werkplaats Watergraafsmeer, die pal achter het Science Park is gebouwd.
Eerst met de tram naar het CS om daar de gratis trein te nemen naar de werkplaats, een groene oude elektrische trein ’n Hondekop’, bekend uit de tijd van de treinkaping in de Punt.
Op het CS gekomen wisten de NS-ers bij de info balie van niks en moesten ze rondbellen om te vragen hoe het zat. Uiteindelijk toch goed gekomen en gearriveerd in een verbazend goed geoutilleerde werkplaats die voor de gelegenheid was gevuld met nieuw en oud materiaal die ze van het spoorwegmuseum voor de gelegenheid hadden overgebracht.
Alles was te bezichtigen zoals de prachtige ICE trein die daar voor onderhoud stond opgesteld… wat n trein!
Het zag niet zwart van de mensen zoals je op de foto’s ziet, er konden er niet zoveel mee met die pendeltrein heen en terug.Dank je Ron voor de aankondiging, het was leuk om mee te maken!
Victor van Wees
N.B. ’s Morgens was het wel heel erg druk zoals op mijn foto’s is te zien. Na 3-en werd het inderdaad rustiger, de meeste bezoekers kwamen allemaal vroeg om tijd te hebben om alles goed te kunnen bekijken. Het was een zeer geslaagde dag, voor herhaling vatbaar op deze geweldige lokatie!
Jo Haen
=====================================================================================
=====================================================================================
Verslagje Jo Haen
Ook ik kon het natuurlijk niet laten om een kijkje te gaan nemen. En zo dichtbij! In tegenstelling tot wat Victor hierboven schrijft was het rond 12 uur bij het begin van de Open Dag al behoorlijk druk. Ik sprak zelfs mensen die helemaal uit Duitsland waren gekomen, speciaal voor deze dag! Het was vaak dringen om een trein in of uit te komen, vooral omdat iedereen door hetzelfde portier weer terug moest. Maar dat maakte het juist leuk.
Het viel mij wel op dat het overgrote deel van de bezoekers uit mannen bestond, de meeste gewapend met een camera in de aanslag. Ikzelf vond het leuk om in diverse treinen te ‘klimmen’ (want dat moest je soms echt wel), even plaats te nemen in een stuurcabine waar je normaal nooit komt en eens te zien hoe een treinbestuurder dat ervaart. Ik dacht ook even aan mensen die zich voor de trein werpen bij een zelfmoordpoging. Dat moet toch voor een bestuurder een traumatische ervaring zijn. Je kunt helemaal niks doen.
Naast de ‘hondekop’- trein, internationale treinen enz. was er ook een speciale trein voor de directie met een heuse vergaderwagon en uiteraard een chique toilet en wasgelegenheid. Dat soort treinen worden niet vaak meer gebruikt, net als de koninklijke trein, alleen eigenlijk voor representatiedoeleinden.
Al met al vond ik het ontzettend leuk het allemaal te bekijken in ons eigen Watergraafsmeer, waar vroeger op dezelfde plek gerangeerd werd en je ’s nachts wakker werd van het helse kabaal als een paar treinstellen tegen elkaar aan reden. De foto’s zijn gemaakt door Victor van Wees en mijzelf. Ik vond ook nog een paar filmpjes op YouTube over deze dag. Die staan helemaal onderaan na de foto’s.
Jo Haen
P.S. Met speciale dank aan Ron. Zonder zijn oplettendheid hadden we niet eens geweten dat deze dag georganiseerd werd.
Geef een reactie