Rijles op het dak

1

31 december 1959 – 31 december 1970

Door: Fred Gijbels woonde van 1943 tot en met 1964 in de Schollenbrugstraat op nummer 24 1-hoog.

 De oude Renault garage, Wibautstraat 224, 1970. Foto: Stadsarchief, Amsterdam Alle rechten voorbehouden

De oude Renault garage, Wibautstraat 224, 1970. Foto: Stadsarchief, Amsterdam Alle rechten voorbehouden

Wat nu het hoofdkantoor van het moederbedrijf van ‘Het Financieele Dagblad’ aan de Wibautstraat en Mr. Treubplein is, was tot 2000 het hoofdkantoor van Renault Nederland NV. Het werd opgeleverd in 1960. De nieuwe Renaults, voor de verkoop in Nederland, werden op het dak geparkeerd.

Het dak kon van binnenuit via een oprit worden bereikt. Op het dak was ook de conciërgewoning en het bedrijfsrestaurant voor de directie. Mijn moeder beheerde het restaurant, ze had geen rijbewijs en dus ook geen Renault. In de schoolvakanties in het begin van de jaren ‘60 werkte ik bij de boekhouding als hulpje bij de introductie van de automatisering. Extra voordeel van het werken bij de Renault voor mij was dat je mee kon liften met de vrachtauto die reserve onderdelen in Parijs ging halen.

Het voordeel voor mijn moeder kon zijn dat ze elk half jaar een nieuwe Renault kon kopen en de oude inruilen. Zonder rijbewijs had dat geen zin. Ze kreeg rijles in het gebouw. Rijden van het dak naar de immense werkplaats die de eerste verdieping was en weer terug. Tijdens een van de werkvakanties nodigde vroeg ze mij te komen kijken naar haar vorderingen. Ik stond ergens op de eerste verdieping te wachten tot ze naar beneden kwam rijden en een rondje door de werkplaats zou maken. Helaas, toen ze mij zag werd ze afgeleid en knalde vol op een van de betonnen pilaren.

Vanuit alle hoeken en gaten van de werkplaats kwamen te monteurs aangerend graaiden de brokstukken bij elkaar, zetten de gloednieuwe sportwagen op de brug en na vijf minuten was er niets meer te zien van de catastrofe. Haar rijbewijs heeft ze nooit meer gehaald.

Share.

1 reactie

  1. Annelies Brink Mijn tante woonde in de flat er tegenover: het Louise Went huis. Vanaf haar balkon was het mogelijk om in de garage te kijken. (Zij kreeg een flat toen deze net was gebouw in 1963?). Voor deze flat was ook een benzine pomp in die tijd….(wel super lang geleden)

    Barend M. Wegman
    Ik kan me nog herinneren dat het Renault gebouw helemaal leeg stond. Dat was rond 2003/2004. Ik was buschauffeur was GVB.
    De standplaats was bij het Amstel Station.
    In mijn pauze liep ik een keer naar binnen. Er waren werklui bezig. Ik vroeg beleefd wat ze aan het doen waren. Ik hoorde dat ze bezig waren met het maken van het sportschool. Het zou nog wel een tijdje duren voordat hij klaar was. Ik hield het goed in de gaten. Af en toe ging ik even buurten om te kijken of ze een beetje opschoten. Ze werkten snel en in een maand of zeven stond er een prachtige sportschool. SPORT CITY.
    Op een bepaald moment stonden stoere dames in het Amstel Station van Sport City om leden te werven. Ik heb me meteen opgegeven en twee maanden later kon ik sporten. Ik heb 5 jaar RPM gedaan. Raw Power In Motion gedaan. Van Les Mils. Spinnen maar dan een stukje zwaarder. Een les duurde een uur.
    Ik 2008 moest ik stoppen door familie omstandigheden.
    Ik heb Sport City helemaal op zien bouwen. Er waren nog niet zoveel sportscholen. Ik was er erg blij mee. Ik was in drie maanden 13 kilo afgevallen. Volgens mij bestaat Sport City nog steeds.
    Ik heb dus heel wat meegemaakt met het Renault gebouw. Ik denk er met veel plezier aan terug.

Leave A Reply