Straks compact wonen in de nieuwe ‘Rudolf Dieselbuurt’

0

Bron: oost-online.nl

Foto: oost-online.nl

Vorig jaar was de Rudolf Dieselstraat in de Watergraafsmeer opeens landelijk voorpaginanieuws. Ongedocumenteerde vluchtelingen van We Are Here kraakten er tijdens de paasdagen een aantal woningen en vanaf dat moment wisten vele voor- en tegenstanders, journalisten en politici de tot dan toe relatief onbekende straat te vinden. Wie nu nog iets van de straat wil terugvinden moet snel zijn: na jaren vertraging is de sloop van start gegaan.

Het wijkje in het Eenhoorngebied, bestaande uit acht woonblokken aan de Rudolf Dieselstraat en Stephensonstraat met daarin 124 woningen, stond al jarenlang op de nominatie om te worden gesloopt. Nu de economie weer aangetrokken is moeten de blokken plaats maken voor vier appartementsgebouwen van vier en vijf verdiepingen. In opdracht van Ymere worden hierin 320 nieuwe woningen gerealiseerd, alle in de sociale huursector.
‘Een nieuw sociaal monument’ noemt Architectenbureau Heren 5 het. Zij zijn verantwoordelijk voor het ontwerp van twee van de vier gebouwen waarin kleine sociale huurwoningen voor mensen van verschillende generaties worden samengevoegd. Behalve woningen voor starters en gezinnen worden er in het project de Eenhoorn ook woningen gerealiseerd voor stadsveteranen, ouderen die zelfstandig maar in een kleiner huis in de stad willen blijven wonen.

Niet klein maar compact
De woningen in de appartementsgebouwen zijn met een oppervlakte vanaf 33 vierkante meter kleiner dan de standaard Nederlandse sociale huurwoning. Ymere noemt de woningen echter niet klein maar ‘compact’. Wat er door de besparing op ruimte wordt ingeleverd wil men compenseren door een luxe uitstraling, veel comfort en vooral ook door gemeenschappelijke voorzieningen. Behalve de kleinste startersappartementen komen er ook woningen van 45, 60 en 87 vierkante meter voor gezinnen. Een derde van de huizen gaat naar voorrangsgroepen, zoals alleenstaande moeders en dak- en thuislozen. Door veel aandacht te besteden aan de kwaliteit en de vormgeving van de woonomgeving wil Ymere positief gedrag van de huurders uitlokken.

De vier woonblokken vormen samen een groen en autoluw buurtje en kennen op de begane grond een open karakter met hoge vertrekken. Spelende kinderen moeten zo naar binnen en buiten kunnen rennen en vanaf de straat kun je als het ware door het gebouw heen kijken, door de hal naar de fietsenstalling. Bij de fietsenstalling komt een extra reparatieruimte, een gedeelde faciliteit waar bewoners kunnen klussen.

Resultaat klantenpanels
Die gemeenschappelijke ruimte is het resultaat van onderzoek met klantenpanels dat Ymere samen met haar architecten deed. Uit dit onderzoek leerde Ymere dat bewoners van kleine appartementen geen gezamenlijke badkamers, keukens of logeerruimtes wensten, maar daarentegen wel zeer positief stonden tegenover andere gemeenschappelijke ruimtes zoals een gezamenlijke wasmachineruimte en een lobby.

Een centrale wasmachineruimte bespaart de bewoners ruimte in hun eigen woning en in de lobby kunnen zij bezoek ontvangen, hun verjaardag vieren of afspreken met hun buren voor een kopje koffie. ‘Een bewoner van een sociale huurwoning heeft niet veel geld voor restaurantjes en cafeetjes. Daarom maken we een lobby met zitjes. Niet per se zo fancy als in het Pulitzer Hotel, maar wel mooi en meteen gezellig’, zegt Viviane Regout, lid van de directieraad van Ymere in Het Parool van 11 januari. Om alles in goede banen te leiden komt er permanent een huismeester en probeert Ymere ook hulpinstanties voor de kwetsbare groepen in de lobby te krijgen.

Nieuwe naam
Naar verwachting worden de eerste twee woonblokken begin volgend jaar opgeleverd en daarmee is de Rudolf Dieselstraat in Amsterdam definitief verleden tijd. De naam zal na de nieuwbouw niet terugkeren. In haar plaats komt de centrale Speelstraat. Deze straat wordt autovrij en om die reden is het begrijpelijk dat zij niet wordt vernoemd naar de uitvinder van de dieselmotor.

Share.

Leave A Reply