Om de Belgische kinderhoofdjes van Graniet langs de weespertrekvaart te ruwen werd een machine ingezet om d.m.v. branders een soort asfalt machine de kinderhoofdjes minderglad te maken.Ik heb er wel bij staan kijken en het was behoorlijk heet door de branders. Schijnbaar had dat proces maar matig resultaat,want ik heb het vaker gade geslagen.
De weg langs de trekvaart liep vanaf de Hartveldsebrug tot aan de Omval en maakt bij Rath&Dodenhever een redelijk scherpe bocht waardoor daar de ongelukken gebeurde.
Weesperzijde veroorzaakt opnieuw twee doden Rijk de Gooyer sprong zo snel hij kon het ijskoude water in
De spekgladde keien van de Weesperzijde zijn anno 2012 allang verdwenen. En er kunnen ook geen auto’s meer de Keulse Vaart inrijden want de straat is verboden voor autoverkeer. Op de foto is op de achtergrond o.a. de Rembrandttoren te zien, die op het terrein van de Omval staat, waar vroeger de behangselfabriek van Rath & Doodeheefver was. De Keulse Vaart is daar ondergronds gegaan of gedempt. In ieder geval niet meer te zien.
In de auto van zat naast de bekende film- en toneelspeler Rijk de Gooyer (1925-2011), Jan de Cler (1915-2009). Hij was een Nederlandse artiest, die in de jaren 50 grote bekendheid kreeg als medewerker van KRO-amusementsprogramma’s.
In 1950 schreef hij het lied Hup Holland Hup. Verstand van voetbal had hij niet, maar met de hulp van Leo Pagano en Frits van Turenhout slaagde hij erin bij iedere interland die door de KRO werd uitgezonden een gelegenheidstekst te schrijven en deze meteen na afloop ten gehore te brengen.
Voor meer informatie over deze artiest, die eigenlijk huisarts was, ga naar Jan de Cler.
Jo Haen
Weespertrekvaart (Keulsevaart) – 1912. Foto: Jan van Deudekom Alle rechten voorbehouden
De ‘hangjongeren’ langs de Weespertrekvaart anno 2012. Op de achtergrond is ook nog café De Omval te zien, net voor de torens. Alle rechten voorbehouden
Peter Sieswerda zegt
Om de Belgische kinderhoofdjes van Graniet langs de weespertrekvaart te ruwen werd een machine ingezet om d.m.v. branders een soort asfalt machine de kinderhoofdjes minderglad te maken.Ik heb er wel bij staan kijken en het was behoorlijk heet door de branders. Schijnbaar had dat proces maar matig resultaat,want ik heb het vaker gade geslagen.
De weg langs de trekvaart liep vanaf de Hartveldsebrug tot aan de Omval en maakt bij Rath&Dodenhever een redelijk scherpe bocht waardoor daar de ongelukken gebeurde.
Jo Haen zegt
Weesperzijde veroorzaakt opnieuw twee doden
Rijk de Gooyer sprong zo snel hij kon het ijskoude water in
De spekgladde keien van de Weesperzijde zijn anno 2012 allang verdwenen. En er kunnen ook geen auto’s meer de Keulse Vaart inrijden want de straat is verboden voor autoverkeer.
Op de foto is op de achtergrond o.a. de Rembrandttoren te zien, die op het terrein van de Omval staat, waar vroeger de behangselfabriek van Rath & Doodeheefver was. De Keulse Vaart is daar ondergronds gegaan of gedempt. In ieder geval niet meer te zien.
In de auto van zat naast de bekende film- en toneelspeler Rijk de Gooyer (1925-2011), Jan de Cler (1915-2009). Hij was een Nederlandse artiest, die in de jaren 50 grote bekendheid kreeg als medewerker van KRO-amusementsprogramma’s.
In 1950 schreef hij het lied Hup Holland Hup. Verstand van voetbal had hij niet, maar met de hulp van Leo Pagano en Frits van Turenhout slaagde hij erin bij iedere interland die door de KRO werd uitgezonden een gelegenheidstekst te schrijven en deze meteen na afloop ten gehore te brengen.
Een kleine impressie daarvan kunt u zien op Hup, Holland, hup.
Voor meer informatie over deze artiest, die eigenlijk huisarts was, ga naar Jan de Cler.
Jo Haen
Weespertrekvaart (Keulsevaart) – 1912. Foto: Jan van Deudekom Alle rechten voorbehouden
De ‘hangjongeren’ langs de Weespertrekvaart anno 2012. Op de achtergrond is ook nog café De Omval te zien, net voor de torens. Alle rechten voorbehouden
Jan de Cler. Alle rechten voorbehouden