Zo’n stukje waar je je hond uitliet

0

Bron: Gemeente Amsterdam
5 juni 2019

Alle rechten voorbehouden

De herinrichting van de openbare ruimte rondom het Amstelstation is in volle gang. Het idee is: een veilig, mooi, levendig gebied. Leuk voor reizigers en ook voor bewoners. Want behalve in-, uit- of overstappen, kun je hier ook mooi wonen. Donderdag 13 juni wordt alles feestelijk geopend. Vanaf 15.00 uur bent u welkom voor een hapje en een drankje bij het Amstelstation!

Omgevingsmanager Amstelstationgebied Geertjan vertelt: “Het was hier een lekker rommelig en ruig stukje stad. Zo’n stukje waar je je hond uitliet. Dat vonden mensen leuk, dus sommige bewoners waren wel kritisch over de veranderingen. Maar nu zien ze ook wel dat het hier mooi wordt. Er komt een parkje, er komen winkels en woningen. En dat biedt ook weer voordelen, natuurlijk. Aan stedelijke verdichting ontkomt een stad als Amsterdam niet. Géén stad in de wereld, eigenlijk.”

In, uit en over
Geertjan: “Wie kent het Amstelstation niet? Het is een rijksmonument, geopend door koningin Wilhelmina in 1939. Dit station wordt nu in oude staat hersteld. De reiziger stapt hier in, uit en over. Een transferpunt, zeg maar. Dit in tegenstelling tot het Centraal Station. Dat station heeft als functie ‘entree van de stad’. Daar hoort een intimiderende spoorwegkathedraal bij.”

Zuid Limburg van Amsterdam
“Op het Amstelstation ben je aan de oostkant van de stad, in de Watergraafsmeer. Ooit was hier een plas, drooggelegd in de 17e eeuw. De spoorlijn loopt op die oude dijken. Je kunt zeggen dat we hier op het station in het Zuid Limburg van Amsterdam zitten. De Watergraafsmeer is één van de laagstgelegen delen van Amsterdam, het ligt circa 5 meter onder NAP. Het station is gebouwd op een terp en de woonwijken liggen eromheen, in de polder op de begane grond.”

Van kaal naar Julianalaan
“Het gebied om het station was kaal. Nu is daar de Julianalaan. Met boompjes. Dat zijn nu nog boompjes, ja, maar dat worden bómen. En groeien gaan ze zeker, want die wortels kunnen hun gang gaan in een ondergrondse ‘groeikelder’. In een boomkelder is het beter uitdijen dan onder een laag asfalt. Naast het station komen woningen, winkels, kantoren en voorzieningen. De bouw start naar verwachting in 2020. Het eerste gebouw staat er al: de 100 meter hoge Amsteltower met een hotel en woningen. Het leverde 192 stadsappartementen op en veranderde de skyline van de stad.”

Afgeketst in crisistijd
“Een groot deel van het Amstelstationproject lag trouwens bijna stil in de crisistijd. Het was een investering van tientallen miljoenen. En dat geld was er natuurlijk niet. Totdat de crisis voorbij was en alles weer ging lopen. Een groot deel van de woningen die nog gebouwd worden zijn middeldure huurwoningen van gemiddeld 140 vierkante meter. Woningen voor politiemensen en leraren, zeg maar.”

Géén witte plastic tafeltjes en stoeltjes
“Het Julianaplein heeft nu een vrije busbaan in het midden en er zijn bomen. En terrasjes. Ik heb me zelfs bemoeid met het buitenmeubilair van de Burger King. Het station is stijlvol, dus daar passen géén witte plastic tafeltjes en stoeltjes bij. Vlakbij de Bertrand Russellstraat en Hugo de Vrieslaan is een parkje aangelegd. De bus- en tramstations zijn klaar en ook de nieuwe fietsenstalling met 3.400 plekken is nu open. Voorzieningen en winkels: waar leven is, is sociale controle. Dat maakt het gebied ook veiliger.”

Dat ene warm oranjegele steentje
“Mooi wordt het, maar daar moet je wel voor werken. In dit gebied heb je met veel partijen te maken: de verkeerscommissie, stationsarchitecten, bewoners, spoorbouwmeesters, en – want rijksmonument – de commissie welstand. Alles wat er aan het station en directe omgeving wordt gebouwd en gemaakt, maar dan ook álles, moet lijken op hoe het was. Zo bezochten we dagenlang steenovens voor dat ene warm oranjegele steentje. Voor het station ligt een natuurstenen trap. Ook daarmee konden we niet over 1 nacht ijs. Soms baal je enorm: laatst reed een bus het monumentenplafond kapot. Dat zit nu vol met lelijke krassen. Dat moeten we dus weer herstellen. Soms is het allemaal best pittig werk, maar dan heb je mooi wél een prachtig stukje stad gemaakt.”

Bouwen, bouwen, bouwen
Amsterdam is populair. De stad groeide in de afgelopen periode met maar liefst 11.000 inwoners per jaar. Er moet dus worden gebouwd. En dat is wat Amsterdam ook doet. Om precies te zijn: jaarlijks 7.500 woningen tot en met 2024. Zó veel en zó snel werd er nog nooit eerder in Amsterdam gebouwd. Er komen vooral nieuwe woningen voor sociale huur en middenhuur. Want Amsterdam wil een gemengde stad zijn waar wonen betaalbaar is.

Meer lezen
De herinrichting van het gebied rond het Amstelstation verloopt in fasen tot 2023.
Meer weten? Zie: www.amsterdam.nl/amstelstation

Share.

Leave A Reply